Elektryczny wózek widłowy EP L1 (2000 kg)
Elektryczny wózek widłowy EP L1 jest pierwszym na świecie wózkiem, który został zaprojektowany do współpracy z baterią litowo-jonową. Testy rozpoczęły się w roku 2015 (do produkcji seryjnej trafił w 2016 r.), w ten sposób firma VT Equipment wyprzedziła największe światowe koncerny o co najmniej 2 lata. Największą przewagą elektrycznego wózka widłowego EP L1 jest wykorzystanie możliwości technologii litowo-jonowej.
Bateria litowo-jonowa
Zastosowanie najnowszej baterii 48V / 360 Ah pozwala bez konieczności wymiany baterii, używać wózka w trybie wielozmianowym. Czas ładowania baterii litowo-jonowej to zaledwie 2,5 godziny – pozwala to na 10 godzin ciągłej pracy. Podczas przerw operatora (np. przerwa obiadowa) wskazane są krótkie doładowywania – podczas 45 minut bateria zyska dodatkowe 30%. Zainstalowany system BMS stale monitoruje parametry i zarządza baterią, co zapobiega mi.in całkowitemu rozładowaniu, przeładowaniu oraz nagłym spadkom energii. W rezultacie żywotność akumulatora zostaje znacznie wydłużona. W przeciwieństwie do elektrycznych wózków z baterią kwasową, podczas ładowania modelu L1 nie wydzielają się toksyczne opary – brak konieczności specjalnie wentylowanego stanowiska do ładowania wózków.

Komfort pracy
Dzięki zastosowaniu baterii o większych możliwościach i mniejszych wymiarach, konstrukcja wózka oferuje dużą przestrzeń dla operatora. Na wbudowanym komputerze, każdy operator może ustawić preferowane parametry pracy (max. prędkość jazdy, moc hamowania). Wózek został wyposażony w hamulec elektromagnetyczny. Dzięki zastosowaniu tzw. „Asystenta ruszania na wzniesieniach”, wózek jest pełni przystosowany do pracy na rampach i pochylniach (w momencie zwolnienia pedału gazu, wózek nie zacznie się cofać). Ponadto wózek posiada liczne schowki oraz port USB.

Konserwacja
Zastosowana bateria litowo-jonowa jest bezobsługowa (brak konieczności dolewania wody destylowanej, tak jak ma to miejsce w przypadku baterii kwasowych). Model L1 posiada o 80% mniej części ruchomych niż wózek spalinowy oraz europejską elektronikę ZAPI - w rezultacie koszt przeglądów okresowych jest znacznie niższy.
Główne zalety:
- udźwig 2000 kg
- bateria litowo-jonowa z systemem BMS
- czas pracy 10 godzin
- czas ładowania 2,5 godziny
- brak toksycznych zanieczyszczeń (zarówno podczas pracy, jak i ładowania)
- brak potrzeby montażu specjalnie wentylowanej akumulatorowni
- brak konieczności wymiany i konserwacji baterii
- większa wydajność przy mniejszym zużyciu energii
- sprawdzony układ elektroniczny ZAPI
- przestrzenna kabina, liczne schowki oraz port USB
- możliwość montażu pełnej kabiny
Charakterystyka ogólna |
|
|
Producent |
|
EP |
Model |
j.m. |
CPD20L1 |
Rodzaj zasilania |
|
Elektryczny |
Typ operatora |
|
Siedzący |
Udźwig |
kg |
2000 |
Środek ciężkości |
mm |
500 |
Odległość od środka osi do czoła wideł |
mm |
405 |
Rozstaw osi |
mm |
1470 |
|
|
|
Waga |
|
|
Waga wózka (z baterią) |
kg |
3300 |
Obciążenie osi z ładunkiem (koła napędowe / koła sterujące) |
kg |
4380/570 |
Obciążenie osi bez ładunku (koła napędowe / koła sterujące) |
kg |
1155/1795 |
|
|
|
Koła/rolki |
|
|
Rodzaj kół (napędowe/sterujące) |
|
Gumowe |
Rozmiar kół napędowych (średnica x szerokość) |
mm |
18X7-8 |
Rozmiar kół sterujących (średnica x szerokość) |
mm |
5.00-8 |
Koła ilość kół napędowch napędowe/sterujące (x=napędowe) |
mm |
2x/ 2 |
Rozstaw kół napędowych |
mm |
910 |
Rozstaw kół sterujących |
mm |
920 |
|
|
|
Wymiary |
|
|
Pochylenie masztu/karetki przód/tył |
mm |
6/11 |
Wysokość, maszt złożony |
mm |
2080 |
Wolny skok |
mm |
95 |
Wysokość podnoszenia |
mm |
3000 |
Wysokość, maszt wysunięty |
mm |
4015 |
Wysokość kabiny |
mm |
2080 |
Wysokość siedzenia |
mm |
1050 |
Wysokość sworznia haka |
mm |
360 |
Całkowita długość |
mm |
3270 |
Długość do czoła wideł |
mm |
2200 |
Całkowita szerokość |
mm |
1080 |
Wymiary wideł |
mm |
40x100x1070 |
Klasa karetki |
|
2A |
Szerokość karetki |
mm |
1040 |
Prześwit (obciążony, pod masztem) |
mm |
110 |
Szerokość alejki paleta 1000x1200 (szerokość) |
mm |
3685 |
Szerokość alejki paleta 800x1200 (długość) |
mm |
3885 |
Promień skrętu |
mm |
2080 |
|
|
|
Osiągi |
|
|
Prędkość jazdy (z ładunkiem / bez ładunku) |
km/h |
10.5/14 |
Prędkość podnoszenia (z ładunkiem / bez ładunku) |
m/s |
0.28/0.42 |
Prędkość opuszczania (z ładunkiem / bez ładunku) |
m/s |
0.43/0.45 |
Zdolność pokonywania wzniesień |
% |
- |
Hamulec |
|
Elektromagnetyczny |
|
|
|
Napęd |
|
|
Moc silnika napędowego 60 min |
kW |
6 |
Moc silnika podnoszenia przy 15% |
kW |
7.5 |
Bateria |
V/Ah |
48V / 360AH |
Ładowanie |
V/A |
48V / 150A |
|
|
|
Inne |
|
|
Rodzaj silnika napędowego |
|
AC |